Dé meerwaarde van persoonlijk advies in een gezondheidswinkel

In tijden van pandemie en lockdowns zijn we met z’n allen nóg meer online gaan winkelen. Want hoe gemakkelijk is het, om met een paar muisklikken jezelf een nieuwe broek of telefoon te bezorgen die de volgende dag al op je deurmat ligt? Ideaal natuurlijk, maar toch zijn en blijven er altijd consumenten die meer waarde hechten aan persoonlijk face-to-face contact en advies. Dit geldt zeker voor klanten van gezondheids- en reformwinkels. Goede service en persoonlijk advies zijn dé redenen om naar zo’n winkel te gaan. We liepen een dagje mee bij Gentiaan Reformdrogisterij in Den Bosch.

We leven in uitdagende tijden, waarin het vergrootglas ligt op gezondheid en welzijn. Mensen zijn zich steeds bewuster van het belang van een gezonde leefstijl en nemen het heft in handen. Bijvoorbeeld op het gebied van diëten, sporten en supplementen. Het is raadzaam om niet zelf het wiel uit te vinden en ‘zomaar’ wat vitaminen en mineralen te gaan slikken. Een persoonlijk advies van je huisarts of een gezondheidsprofessional kan zeer veel voordeel opleveren en je helpen gedurende je missie naar een duurzaam gezonde leefstijl.

Uitgebreid assortiment en hoog kennisniveau

Gezondheidswinkels en bio-speciaalzaken zijn er genoeg in het land. Maar hoe onderscheid je je? De Gentiaan is een mooie en veelzijdige gezondheidswinkel gevestigd in winkelcentrum de Helftheuvel in Den Bosch. Mensen kunnen er terecht voor deskundig advies op het gebied van gezonde voeding, natuurlijke (huid)verzorging en voedingssupplementen. De Gentiaan heeft het allemaal in huis. Winkelmanager Joy vertelt: “Onze kracht zit ‘m voornamelijk in het uitgebreide assortiment en ons hoge kennisniveau. Klanten komen hierheen met vragen over hun gezondheid al dan niet in combinatie met specifieke vragen over bepaalde producten. En daar ligt ook juist onze meerwaarde.”

Klantenbinding

Eén blik in de winkel en je weet: De Gentiaan ‘ademt’ gezondheid. “Mensen leven tegenwoordig veel bewuster. Ze zijn meer bezig met gezonde voeding. En slikken preventief supplementen om hun gezondheid op peil te houden. Ons uitgebreide assortiment en goede resultaten zorgen ervoor dat er veel vraag naar is en dat mensen echt terugkeren naar de winkel voor een specifiek product. Op die manier leer je elkaar kennen en bouw je echt een band op. Dat persoonlijke contact, die paar minuten oprechte aandacht is voor veel klanten reden om hier terug te keren. Voor een praatje én een nieuwe aankoop. Persoonlijk advies in combinatie met kennis en ervaring op het gebied van natuurlijke gezondheid zorgt ervoor dat onze klanten ons zo waarderen”, aldus Joy.

“Persoonlijk advies in combinatie met kennis en ervaring op het gebied van natuurlijke gezondheid zorgt ervoor dat onze klanten ons zo waarderen.”

Advieswinkel

Ook het personeel op de winkelvloer van De Gentiaan gaat niet over één nacht ijs. Medewerker Claire vertelt: “Dankzij uitgebreide en leuke producttrainingen is ons kennisniveau echt verbeterd, waardoor we graag en vol zelfvertrouwen een gedegen advies kunnen geven. Je groeit automatisch in de rol van ‘advieswinkel’. Niet slechts ‘potjes verkopen’, maar op basis van de klantvraag goed advies geven en onderbouwen waaróm een bepaald product de beste keuze is voor de klant. Goede service en persoonlijk advies zijn dé redenen om naar de winkel te gaan in plaats van online je aankoop te doen. Al is dat laatste natuurlijk ook prima en hartstikke handig. We zien dat veel klanten een bezoek aan de winkel en een aankoop in de webwinkel afwisselen. Kortom: werken bij De Gentiaan betekent voor mij health & happiness! Samen vormen we een gemotiveerd team waar kennis, service en klantenbinding het fundament vormen”, besluit Claire lachend.