Vertrouwde kwaliteit, van grondstof tot eindproduct

Als drogist of therapeut wil je er uiteraard zeker van zijn dat de producten die jij aan je klanten adviseert,continu van hoogwaardige kwaliteit en absoluut veilig zijn. Met Golden Naturals heb je letterlijk goud in handen, want dit merk waarborgt de kwaliteit niet alleen van grondstof tot eindproduct, maar ook van klantcontact tot distributie.

Het merk Golden Naturals groeit hard, de lijn met kwalitatieve supplementen bestaat inmiddels uit zo’n 180 producten en het aantal afnemers blijft toenemen. Zo is Golden Naturals nu ook opgenomen in het vaste schappenplan van DA. “We hebben onze bedrijfsnaam onlangs veranderd van Natusor in Golden Naturals, dat geeft wel aan hoe belangrijk dit merk voor ons bedrijf is en waar onze focus ligt”, zeggen eigenaren Jan-Dirk Troost en Werner Jentjens. Oud-drogist en therapeut Troost en voormalig vertegenwoordiger in voedingssupplementen Jentjens richtten de firma Natusor in 2006 op, waarna de ontwikkelingen zich in rap tempo  opvolgden.

Kwaliteit op 1
“Golden Naturals is ons meest vernieuwende merk; we investeren continu in productlanceringen en in het optimaliseren van de bestaande lijn, waarbij we uitgaan van de nieuwste wetenschappelijke inzichten”, zegt Troost. Het non-stop leveren van kwaliteit staat bij Golden Naturals op de eerste plaats. Jentjens: “Onder kwaliteit verstaan we verschillende zaken: de kwaliteit van grondstof tot eindproduct, maar ook kwaliteit in service, distributie, klantcontact en kennisoverdracht. We leveren onze producten alleen aan zelfstandigen en zien hen echt als ambassadeurs van ons merk. Daarom is het belangrijk dat zij altijd kunnen rekenen op kwalitatief goede, veilige producten en de benodigde kennis en service om hun klanten goed te kunnen adviseren.”

Borging en certificering
De borging van hoge kwaliteit is het speerpunt van de afdeling Kwaliteit en R&D, die sinds drie jaar onder de verantwoordelijkheid valt van kwaliteitsmanager Kirsten Broer. “Onze afdeling richt zich onder meer op wetgeving, voedselveiligheid, bedrijfsprocessen, de nieuwste veiligheidseisen en de keuze van leveranciers. Bij het produceren van voedingssupplementen is dat allemaal even belangrijk”, vertelt Broer. “Het gaat namelijk niet alleen over het product, maar ook over álle processen daaromheen. Van de selectie van grondstoffen en het bepalen van relevante doseringen en uitgekiende samenstellingen, tot de wetenschappelijke onderbouwing van de werkzaamheid en het ontwerp van het etiket. We werken samen met producenten die FSSC-gecertificeerd zijn en hebben een jaar geleden zelf het ISO 22000-certificaat behaald. Hiermee geven we de garantie dat we als organisatie voldoen aan alle geldende kwaliteitseisen op het gebied van voedsel en veiligheid. Het is een bewijs dat al onze producten in de keten grondig gecontroleerd worden en van constante, hoogwaardige kwaliteit zijn. Zoals het een premiummerk betaamt.”

Hypermoderne productiefaciliteit
We spreken het team van Golden Naturals in de hypermoderne, nieuwe fabriek van NUVITA in Haps, waar alle supplementen geproduceerd worden. Troost: “Het is essentieel om van al onze producten de werking en kwaliteit te waarborgen. Daarom werken we graag samen met NUVITA, een betrouwbare en vertrouwde partner die net als wij hoogwaardige eisen stelt aan de productie en grondstoffen. Zij hebben in deze nieuwe fabriek de meest moderne apparatuur en technologie beschikbaar en samen met hen kunnen we steeds verder groeien in kwaliteit. NUVITA doet vooraf een strenge screening van de grondstoffen en tijdens de productie zijn er om het kwartier verschillende kwaliteitscontroles, waardoor wij verzekerd zijn van producten die aan de hoogste eisen voldoen.” Broer vult aan: “Bovendien worden er gesealde contramonsters bewaard, zodat we bij eventuele klachten altijd kunnen nagaan wat er mogelijk mis is. Je ontwikkelt en verkoopt immers producten waarmee de consument wil ‘bouwen’ aan zijn gezondheid en daarbij kun je geen steken laten vallen. Gelukkig krijgen we tot nog toe alleen maar kleine klachten, bijvoorbeeld over de geur of de hoeveelheid supplementen in een verpakking.”

Stapje extra
Zowel NUVITA als Golden Naturals voldoen bij de audits, onder andere uitgevoerd door de NVWA, aan alle vereisten maar doen uit eigen beweging ook graag een stapje extra, vertelt Jentjens. “We weten dat de grondstoffen en leveranciers van NUVITA aan strenge eisen voldoen. Als zij twijfelen aan de kwaliteit, gaan ze niet over tot productie. En mocht er toch onverhoopt iets misgaan, dan kan onze afdeling Kwaliteit en R&D precies traceren waar de kink in de kabel zit omdat zij het totaalproces nauwgezet volgen. Zo hebben we de hele keten secuur afgedekt om oneffenheden te voorkomen.” Troost: “We zetten op dit moment zo’n 30 tot 40 nieuwe producten per jaar in de markt en in dit tempo moet je kunnen vertrouwen op je productielocatie. Daarom hebben we gekozen voor een productiefaciliteit die ook een heel hoge standaard in kwaliteit handhaaft en dat aantoonbaar kan staven met certificering.”

Het verschil maken
De innovaties van Golden Naturals gaan uit van nieuwe mogelijkheden in grondstoffen en de vraag vanuit de markt. Troost: “We onderzoeken met een ervaren team van productspecialisten of een nieuw product daadwerkelijk wat toevoegt, hoe we het onderscheidend kunnen communiceren en aan welke informatie onze afnemers behoefte hebben voor het geven van passend klantadvies. Op die manier brengen we producten op de markt die écht het verschil maken. Momenteel werken we bijvoorbeeld aan een afslankproduct dat zich met wetenschappelijk onderbouwde claims richt op tweevoudige vetverbranding gedurende de dag én de nacht. Aan zo’n product gaan jaren van ontwikkeling vooraf en dan wil je dat met de grootst mogelijke zorgvuldigheid in de markt zetten.”

Aandacht voor preventie
Aangezien Golden Naturals zoveel energie stopt in kwaliteit en innovatie,gaat het bedrijf een hecht partnerschap aan met haar afnemers. Jentjens: “Als een van de weinige bedrijven werken we nog met een groot team in de buitendienst zodat we het contact met onze wederverkopers goed kunnen onderhouden. De kwaliteit van kennisoverdracht is daarbij heel belangrijk, zeker nu door de coronacrisis de preventieve kracht van supplementen steeds meer aandacht krijgt. Je ziet dat er vanuit de overheid ook meer aandacht komt voor een gezonde leefstijl en het voorkomen van gezondheidsproblemen. Dat maakt het belang van betrouwbare supplementen én goed onderlegde gezondheidsprofessionals alleen maar groter. Wij bouwen als sterk groeiend premiummerk graag mee aan deze kwalitatieve slag.”